Rada Rodziców
W Młodzieżowym Domu Kultury im. Króla Maciusia Pierwszego w Płocku funkcjonuje Rada Rodziców
wybierana co roku na zebraniu ogólnym
Konto Rady Rodziców
PKO I O/Płock
55 1020 3974 0000 5102 0002 5064
w tytule przelewu proszę wpisać imię, nazwisko dziecka oraz nazwę grupy
Regulamin Rady Rodziców
Młodzieżowego Domu Kultury im. Króla Maciusia Pierwszego w Płocku
Rada Rodziców działa na podstawie:
- Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. – art. 53 i 54 (Dz. U. Nr 425 z późn. zm.)
- Statutu Młodzieżowego Domu Kultury w Płocku
- Niniejszego Regulaminu
I. Cele Rady Rodziców:
Rada Rodziców jest organem statutowym placówki, powołanym do reprezentowania ogółu rodziców dzieci i młodzieży, uczęszczających na zajęcia do MDK oraz podejmowania działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności placówki.
Szczególnym celem Rady Rodziców jest:
- wspólne oddziaływanie na wychowanków poprzez rodzinę i placówkę w procesie rozwijania zainteresowań, pasji i umiejętności;
- tworzenie właściwego klimatu i warunków materialnych dla właściwego funkcjonowania placówki.
Udział rodziców w życiu placówki powinien przyczyniać się do ciągłego podnoszenia poziomu działalności artystycznej, rozwiązywania problemów wychowawczych i zaspokajania potrzeb opiekuńczych dzieci i młodzieży – do angażowania środowiska społecznego w udzielaniu wydatnej pomocy placówce.
II. Kompetencje Rady Rodziców:
- Rada Rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach.
- Rada Rodziców uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowania i profilaktyki Młodzieżowego Domu Kultury.
- Opiniuje projekt planu finansowego placówki.
- Koordynuje współpracę rodziców z placówką w celu usprawnienia organizacji działalności statutowej.
- Przed decyzją dyrektora placówki Rada Rodziców opiniuje wnioski o podjęcie w MDK działalności przez stowarzyszenia i organizacje.
- Gromadzi fundusze niezbędne dla wspierania działalności placówki, a także ustala zasady użytkowania tych funduszy.
- Dyrektor MDK zasięga opinii Rady Rodziców podczas dokonywania oceny dorobku zawodowego nauczyciela.
- Przedstawiciel Rady Rodziców jest powoływany do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora placówki.
- Wyraża i przekazuje opinie na temat pracy placówki.
III. Organizacja działania ogółu rodziców i Rady Rodziców, struktura organizacyjna
- Najwyższym wyrazicielem woli rodziców jest zebranie ogólne, które powinno być zwoływane raz w roku.
- Do zadań ogólnego zebrania rodziców należy:
• Wybór członków Rady Rodziców – w ilości co najmniej 7 przedstawicieli wybranych w tajnych wyborach
• Wybór Komisji Rewizyjnej, w liczbie 3 do 7 członków
• Przyjęcie sprawozdania z działalności ustępującej Rady Rodziców i sprawozdania Komisji Rewizyjnej. - Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Członkowie Rady Rodziców i jej organów pełnią swoje funkcje społecznie.
- Jeśli w trakcie kadencji liczba członków Rady zmniejszy się poniżej 7 osób, organizuje się zebranie ogólne rodziców, na którym uzupełnia się w wyborach wymagany regulaminem, co najmniej 7 osobowy skład Rady.
- Rada Rodziców na swym pierwszym posiedzeniu organizacyjnym wybiera ze swego grona prezydium, w skład którego wchodzą: przewodniczący, jego zastępca i sekretarz.
- Zebrania prezydium Rady Rodziców placówki odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż cztery razy do roku.
- Uchwały wszystkich zebrań (z ogólnym zebraniem rodziców włącznie) zapadają większością głosów. Zebrania Rady Rodziców są prawomocne przy obecności co najmniej połowy jej regulaminowego składu.
- Listę zapraszanych uczestników posiedzenia Rady Rodziców oraz quorum ustala każdorazowo Przewodniczący Rady.
- W celu wymiany informacji i współdziałania z innymi organami placówki Rada Rodziców może zaprosić na swoje zebranie przedstawicieli kierownictwa placówki i Rady Pedagogicznej.
- Posiedzenia są protokołowane. Za dokumentację i jej prawidłowe prowadzenie odpowiada pracownik sekretariatu placówki.
- Dokumentacja z pracy Rady Rodziców przechowywana jest w sekretariacie placówki.
- Członkowie Rady nie wywiązujący się z nałożonych na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji na posiedzeniu Rady Rodziców.
IV. Zadania Komisji Rewizyjnej
Komisja Rewizyjna czuwa nad zgodnością działalności Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, a w szczególności:
- Kontroluje raz w roku działalność w zakresie zgodności z przepisami regulaminu i uchwałami Rady Rodziców.
- Kontroluje raz w roku działalność finansowo – gospodarczą w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości Rady Rodziców.
- Składa roczne sprawozdania ze swych prac wraz z wnioskami pokontrolnymi na posiedzeniu Rady Rodziców.
V. Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców
Rada Rodziców prowadzi działalność finansową w oparciu o ogólnie obowiązujące zasady w jednostkach resortu edukacji narodowej.
- Rada Rodziców gromadzi fundusze na wspieranie działalności statutowej placówki z następujących źródeł:
a. z dobrowolnych składek rodziców: wysokość składek rodziców ustala się na początku każdego roku szkolnego:
b. innych źródeł zgodnie z obowiązującymi przepisami. - Składki przeznaczone są: na wydatki grup w wysokości 50% zebranych środków, na zakup nagród, artykułów spożywczych, a także na inne wydatki związane z działalnością statutową placówki, które nie mogą być sfinansowane z bieżących środków budżetowych.
- Środki w wysokości 50 % przypadające na daną grupę, zebrane w roku kadencji Rady Rodziców są wydawane w danym roku szkolnym.
- Zakupy ze środków Rady Rodziców dokonywane są przez rodziców oraz pracowników MDK.
- Wszelkie pomoce naukowe i urządzenia zakupione z funduszy Rady Rodziców placówki stają się własnością placówki i podlegają inwentaryzacji.
- Zbieraniem funduszy z dobrowolnych składek zajmuje się sekretariat placówki.
VI. Gospodarka finansowa i obsługa księgowa
- Nad prawidłową realizacją gospodarki finansowej czuwa przewodniczący Rady Rodziców wraz z Dyrektorem placówki.
- Obsługę księgową Rady Rodziców prowadzi biuro rachunkowe, z którym zawarta jest umowa.
- Środki finansowe Rady Rodziców są gromadzone w banku na wydzielonym koncie.
- Dokumenty finansowo – księgowe muszą być przed zaksięgowaniem zatwierdzone i zaakceptowane przez dyrektora placówki oraz przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego (pod względem merytorycznym); pod względem formalno – rachunkowym przez pracownika administracji, który również odpowiada za środki finansowe Rady Rodziców.
VII. Postanowienia końcowe
- Rada Rodziców poprzez różne formy swego działania, zapewnia realizację uprawnień ustawowych i statutowych społeczności rodzicielskiej, określonych w niniejszym regulaminie.
- W przypadku nierespektowania tych uprawnień przez Dyrektora placówki lub podległych mu pracowników, a także przez Radę Pedagogiczną – Rada Rodziców może złożyć pisemne zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy do Dyrektora placówki lub Rady Pedagogicznej oraz ma prawo oczekiwać wyczerpującej odpowiedzi.
- W przypadku konfliktu Rady Rodziców z innymi organami placówki, wynikającego z nierespektowania uprawnień społeczności rodzicielskiej oraz nie udzielania wyczerpujących odpowiedzi na złożone zażalenia – Rada Rodziców ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego placówkę.
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką podłużną o treści: „Rada Rodziców Młodzieżowego Domu Kultury im. Króla Maciusia Pierwszego w Płocku”.
- Jeżeli uchwały i inne decyzje są sprzeczne z obowiązującym prawem lub dobrem placówki – Dyrektor placówki zawiesza ich wykonanie i przekazuje do ponownego rozpatrzenia przez Radę Rodziców.
Niniejszy regulamin został przyjęty przez Radę Rodziców w dniu 29 października 2019 r.