Procedury COVID-19
Wewnętrzna procedura dotycząca zapobiegania i przeciwdziałania COVID-19 wśród podopiecznych, ich rodziców i pracowników w Młodzieżowym Domu Kultury im. Króla Maciusia Pierwszego w Płocku
Postanowienia ogólne:
- Placówka jest odpowiedzialna za zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom dostępu do środków ochrony indywidualnej (maseczki ochronne, przyłbice, rękawice jednorazowe) i preparatów do dezynfekcji rąk.
- Nauczyciel jest zobowiązany do dnia 7 września 2020 roku zebrać aktualne numery telefonów od wszystkich rodziców/opiekunów oraz zebrać stosowne oświadczenia stanowiące załącznik nr 1 do Procedury.
- W przypadku zmiany numeru telefonu przez rodzica, jest on obowiązany do natychmiastowego poinformowania o tym fakcie wychowawcę lub sekretariat placówki.
- Opiekunowie powinni udzielić pisemną zgodę na pomiar temperatury ciała dziecka w każdym przypadku wystąpienia niepokojących objawów chorobowych (wzór zgody stanowi załącznik nr 2).
- Dyrektor ze względu na bezpieczeństwo zdrowotne podopiecznych i pracowników informuje najbliższą Powiatową Stację Sanitarno-Epidemiologiczną o pojawieniu się w szkole ucznia/pracownika z objawami, które mogą sugerować zakażenie COVID-19. Po powiadomieniu stacji stosuje się do wytycznych Powiatowego Państwowego Inspektora Sanitarnego.
- Każdy pracownik/nauczyciel/opiekun jest zobowiązany do zapoznania się i stosowania Procedury, podpisując oświadczenie stanowiące element załącznika nr 3 do Procedury.
- Złącznik nr 4 stanowi szczegółowe zasady postepowania w sytuacjach wystąpienia objawów wskazujących na zarażenie koronawirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników i opiekunów Młodzieżowego Domu Kultury w Płocku.
Przyprowadzanie i odbiór dzieci:
- Podopieczni mogą być przyprowadzani do placówki i z niej odbierani przez opiekunów bez objawów chorobowych i bez obniżonej odporności immunologicznej. W drodze do i ze szkoły opiekunowie i podopieczni przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej.
- Zabrania się przyprowadzania dziecka i wstępu dziecka do placówki, którego domownik przebywa na kwarantannie lub izolacji w warunkach domowych.
- Każda osoba wchodząca do budynku placówki obowiązana jest zdezynfekować ręce wg. zamieszczonej tam instrukcji (miejsce do dezynfekcji jest oznaczone i znajduje się przy wewnętrznym wejściu w holu).
- Opiekunowie przyprowadzający dzieci mają obowiązek zasłaniania nosa i ust.
- Przed wejściem na korytarz placówki, pracownik wyznaczony przez dyrektora bada temperaturę dziecka z podejrzeniem objawów mogących wskazywać na zakażenie wirusem SARS-CoV-2, używając do tego bezdotykowego termometru. Przy stwierdzeniu temperatury równej lub wyższej niż 37 stopni uczeń nie będzie mógł uczestniczyć w zajęciach (w sytuacjach budzących wątpliwości pomiar temperatury będzie dokonywany trzykrotnie).
- Dezynfekcja termometru bezdotykowego następuje po użyciu w danej grupie lub po wykonaniu dwudziestu pomiarów. W przypadku korzystania z innych termometrów niż termometr bezdotykowy, należy je zdezynfekować po każdym użyciu.
- Opiekunowie odprowadzający uczniów mogą wchodzić wyłącznie do przestrzeni wspólnej placówki (korytarz, szatnia), zachowując następujące zasady:
a) jeden opiekun z dzieckiem/dziećmi,
b) dystansu do kolejnego opiekuna z dzieckiem/dziećmi wynoszącego min. 1.5 m. - Dziecko będzie odbierane przy drzwiach wejściowych do placówki. Dziecko powinno być przekazane/odebrane w maksymalnie krótkim czasie i bez zbędnego przebywania w pomieszczeniach wspólnych budynku szkoły.
- W trakcie zajęć dziecka zaleca się przebywanie rodzica poza terenem placówki.
Organizacja zajęć w placówce:
- W miarę możliwości rekomenduje się taką organizację pracy i jej koordynację, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie placówki, szczególnie w miejscach wspólnych i ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie placówki (np. różne godziny przychodzenia uczniów z poszczególnych klas do placówki, różne godziny przerw lub zajęć na boisku) oraz unikanie częstej zmiany pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia.
- Nauczyciele i inni pracownicy placówki oraz opiekunowie są zobowiązani zachowywać dystans społeczny między sobą wynoszący min. 1.5 m.
- Należy wietrzyć sale, części wspólne (korytarze) co najmniej raz na godzinę, w czasie przerwy, a w razie potrzeby także w czasie zajęć.
- Nauczyciel organizuje przerwy dla swoich uczniów w interwałach adekwatnych do potrzeb, jednak nie rzadziej niż co 45 min.
- Poszczególne grupy uczniów powinny w miarę możliwości przebywać w wyznaczonej i stałej sali.
- W sali, której przebywa grupa, usunięte są przedmioty i sprzęty, których nie można skutecznie uprać lub dezynfekować (np. pluszowe zabawki). Jeżeli do zajęć wykorzystywane są przybory sportowe (piłki, skakanki, obręcze itp.) należy je dokładnie wyczyścić lub zdezynfekować po każdym użyciu.
- Podopieczny nie może zabierać ze sobą do placówki i z placówki zbędnych przedmiotów lub zabawek. Ograniczenie to nie dotyczy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnościami.
- Podopieczny posiada własne przybory i podręczniki, które w czasie zajęć mogą znajdować się na stoliku szkolnym dziecka, w tornistrze lub we własnej szafce – jeżeli placówka posiada szafki. Podopieczni nie mogą wymieniać się przyborami szkolnymi między sobą.
- Uczestników zajęć obowiązują ogólne zasady higieny: częste mycie rąk (po przyjściu do placówki należy bezzwłocznie umyć ręce), ochrona podczas kichania i kaszlu oraz unikanie dotykania oczu, nosa i ust.
- Zaleca się korzystanie przez podopiecznych z boiska szkolnego oraz pobyt na świeżym powietrzu na terenie placówki, w tym w czasie przerw.
- Podczas realizacji zajęć, w tym zajęć wychowania fizycznego i sportowych, w których nie można zachować dystansu, należy ograniczyć ćwiczenia i gry kontaktowe.
- W sali gimnastycznej używany sprzęt sportowy oraz podłoga powinny zostać umyte detergentem lub zdezynfekowane po każdym dniu zajęć, a w miarę możliwości po każdych zajęciach.
- Podczas korzystania z szatni, jeżeli jest taka możliwość, należy udostępnić uczniom co drugi boks lub wprowadzić różne godziny przychodzenia dzieci do placówki, umieścić środek do dezynfekcji rąk przy wejściu do szatni.
- Należy wyłączyć źródełka i fontanny wody pitnej, zapewnić uczestnikom zajęć korzystanie z innych dystrybutorów pod nadzorem opiekuna.
- Jeżeli opiekun chce odebrać dziecko przed zakończeniem zajęć informuje o tym pracownika szkoły przy drzwiach wejściowych i oczekuje na dziecko przed budynkiem
Klauzula informacyjna
Realizując obowiązek wynikający z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE. L. 2016. 119. 1) – dalej jako RODO, informujemy, że:
- Administratorem danych osobowych jest Młodzieżowy Dom Kultury im. Króla Maciusia Pierwszego w Płocku ul. Tumska 9a, tel. (24) 364-77-10, e-mail: sekretariat@mdk-plock.pl reprezentowana przez Dyrektor Litosławę Koper.
- Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych: e – mail: iod@zjoplock.pl tel. 24 367 89 34.
- Podstawą przetwarzania przez Administratora danych osobowych dziecka oraz jego rodziców/opiekunów prawnych jest art. 6 ust. 1 lit. e RODO (wykonanie zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej) oraz art. 9 ust. 2 lit. i RODO (przetwarzanie jest niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym w dziedzinie zdrowia publicznego) w zw. z art. 30a oraz art. 1 pkt 14, jak też art. 68 ust. 1 pkt. 6 oraz art. 155 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 910 ze zm.).
- Dane osobowe będą wykorzystywane w celu zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkole lub placówce w trakcie epidemii SARS-CoV-2
- Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Jednakże ich brak będzie skutkował niemożliwością realizacji celu przetwarzania wskazanego w pkt 4.
- Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą podmioty do tego uprawnione na podstawie przepisów prawa, bądź w związku z koniecznością wypełnienia obowiązku prawnego na nich ciążącego.
- Podane przez Panią/Pana dane osobowe przetwarzane będą do czasu zakończenia obowiązywania stanu epidemii.
- Dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu. Nie będą też przekazywane do państw trzecich lub organizacji międzynarodowych.
- Pani/Pana prawa w związku z przetwarzaniem danych osobowych:
a) prawo dostępu do swoich danych oraz uzyskania kopii swoich danych,
b) prawo do sprostowania danych,
c) prawo do ograniczenia przetwarzania,
d) prawo do wniesienia sprzeciwu. - Ma Pani/Pan prawo do złożenia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), jeśli uzna Pani/Pan, że dane są przetwarzane niezgodnie z prawem.
ZASADY POSTĘPOWANIA NA WYPADEK POJAWIENIA SIĘ U OSOBY PRZEBYWAJĄCEJ W PLACÓWCWE OBJAWÓW WSKAZUJĄCYCH NA ZARAŻENIE WIRUSEM SARS-CoV-2
W nawiązaniu do pkt. Wewnętrznej procedury postanowień ogólnych ustala się szczegółowe zasady postępowania w sytuacjach wystąpienia objawów wskazujących na zarażenie koronawirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników i opiekunów Młodzieżowego Domu Kultury w Płocku.
- Do pracy w placówce mogą przychodzić wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów wskazujących na chorobę zakaźną. W drodze do i ze szkoły pracownicy przestrzegają aktualnych przepisów prawa dotyczących zachowania w przestrzeni publicznej.
- W przypadku podejrzenia, iż na terenie placówki przebywa osoba z objawami wskazującymi na zarażenie koronawirusem, należy ten fakt niezwłocznie zgłosić drogą telefoniczną Dyrektorowi 602-122-542 lub kierownikowi gospodarczemu Halinie Podgórskiej – 723-662-282.
- Osobie przyjmującej zgłoszenie należy podać dokładne miejsce, w którym aktualnie przebywa osoba z objawami choroby, a następnie czekać na dalsze instrukcje.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia, w których bierze udział podopieczny z podejrzeniem zakażenia koronawirusem, pobiera z portierni klucz do pomieszczenia izolacyjnego i udaje się wraz z podopiecznym w miejsce tymczasowej izolacji. Opiekę nad pozostałą grupą dzieci w tym czasie sprawuje pracownik obsługi.
- Nauczyciel zapewnia min. 2 m. odległości od innych osób i niezwłocznie powiadamia rodziców/opiekunów o konieczności odebrania ucznia z placówki (rekomendowany własny środek transportu).
- W przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika placówki, klucz do pomieszczenia izolacyjnego znajdujący się w portierni pobiera pracownik obsługi zabezpieczony w środki ochrony osobistej (maska/przyłbica, rękawiczki i kombinezon ochronny) i udaje się z osobą potencjalnie zarażoną do miejsca izolacji tymczasowej.
- Środki ochrony osobistej zmagazynowane są w portierni.
- Należy pamiętać, aby osoba potencjalnie zarażona w trakcie przemieszczania do punku izolacyjnego nie dotykała żadnych elementów wyposażenia placówki.
- W przypadku podejrzenia zakażenia u pracownika placówki, w punkcie izolacyjnym pracownik obsługi dokonuje:
- pomiaru temperatury;
- przeprowadza wywiad, który stanowi załącznik nr 5
- powiadamia Powiatową Stację Sanitarno–Epidemiologiczną w Płocku o zaistniałej sytuacji, przekazując wszystkie niezbędne dane (kiedy i z jakiego rejonu dana osoba powróciła, jakie występują u niej objawy i od kiedy).
- Pomieszczenie izolacyjne to:
- MDK sala nr 5 (scena) – ul. Tumska 9 (strych),
- OJ sala plastyczna – ul. IV Pułku Strzelców Konnych,
- filia eMDeKuś, pokój nauczycielski nauczania początkowego, ul. Walecznych 20 (klucz do pobrania w dyżurce woźnych)
- Przystanek Maciuś , pokój nauczycielski, ul. Harcerska 2a
Pomieszczenia te wyposażone są w termometr, środki ochrony osobistej (rękawiczki i maseczki), płyn dezynfekujący oraz wodę do picia.
- Dyrektor wyłącza z funkcjonowania pomieszczenie, w którym przebywała osoba podejrzana o zakażenie koronawirusem, w celu wykonania dekontaminacji i wietrzenia w tym pomieszczeniu.
- Dezynfekcję przeprowadzają pracownicy obsługi. Wytyczne otrzymują od Działu Gospodarczego, który odpowiada za przebieg procesu.
- Pracownik BHP sporządza notatkę z przebiegu zdarzenia związanego wystąpieniem objawów chorobowych związanych z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 wśród pracowników i podopiecznych podczas pobytu w placówce i prowadzi rejestr zdarzeń.